2013.02.03.

Írta: joco78

Saraswati templom

India, Rádzsasztán, Pushkar, Hotel Kanhaia Haveli

Hetedik nap 2012. február 23.

A hotelben bevállaljuk a harmadik éjszakát is, előtte reggel pedig nekivágunk az egyik hegynek, aminek tetején ott egy Saraswati templom.

6-kor kelünk, ami egy komoly erőfeszítés mindkettőnk részéről, de muszáj beelőzni a hőséget. A tópart belső peremén indulunk, közben a rituális fürdőzők mellett megyünk el. Na, itt tényleg jelen van az áhitat, szemben a napközbeni turistavadászattal. Látjuk és a bőrünkön érezzük a hegyek mögül felkelő napot, csillogás a víz színén, ez egy igazi csoda. Megtaláljuk az utat a hegy felé, közben többször kapunk útbaigazítást, pedig még nincsenek az úton sokan. Később látunk egy hajnali szafarit, ahol fehér turistákat visznek el teveháton a cserjés-bokros köves pusztába. Majd ezt mi is kipróbáljuk, ha minden igaz, akkor pár nap múlva Bikanerben.

Az első fele a meredek hegyoldalnak egy lépcsősoron keresztül vezet, – igazán nem panaszkodhatunk. Utána sziklák és kiszögelések, kicsit talán lépcsőszerű, de már nehezített pálya. Felvettük a bakancsot, jó ha valami fogja a bokát. Mellettünk a helyiek félretaposott strandpapucsban előznek meg, nem hatódnak meg a lihegésünktől. Nem kapkodnak, csak úgy szökdelnek felfelé, mintha a közértbe szaladnának tejért. Érdemes volt korán jönni, a nap már 9-kor is erős.

Háttérben a templom

A tető hamarabb jön mint számítottuk, de a templom csalódás. A távolból jól néz ki, de közelről inkább csak egy átlagos tákolmány. A templom tövében van még egy CD bolt hindu mantrákkal és ritmikus dobolással, valamint egy teázó. Itt a CD árus barátja is, aki láthatóan jól érzi magát.

Leülünk egy masala chai erejéig, de Iza most is inkább csak nézi ahogy én iszom, – ő még mindig nem a teák nagy barátja. Addig elővesz a hátizsákból egy narancsot és hámozni kezdi. Ekkor egy majom terem előttünk fürge léptekkel, láthatóan csak erre a pillanatra várt. Már kb. másfél méterre lehet, mancsával a  narancs felé nyúlkál és mindehhez sziszegve vicsorít. A helybélieket ez sem hatja meg, látják a rutintalanságunkat, ezért lazán meglengetik az egyik fonott széket, ami pár percre elriasztja az éhenkórászt. Mi egy kicsit megijedtünk, de mire majmunk legközelebb próbálkozik Iza már szerzett egy hosszú botot és azzal suhint feléje. Mikor látja, hogy a módszer neki is működik, egyre magabiztosan suhogtat, sőt még dobbant is hozzá. Az állat ingerült, de a módszer kétségtelenül hatásos. Izából néhány perc alatt valódi majomhajcsár lett!

Lefelé menet még keresztezünk egy pár majomcsaládot, de a maradék narancsunkat már nem mutatjuk meg nekik.

20120223_SaraswatiTemple_01.JPGNem ő volt.

A pushkari hegytetős kaland igen csak jól sikerül, a hegyen találkozunk egy hatvanas öregúrral. Megáll a csúcs előtt pihenni, – ő fölfelé, mi már lefelé. Mikor a kérdésére elmondjuk, hogy magyarok vagyunk és Londonban élünk, elmeséli, hogy ő meg az északi Norwichból jött és már többedszer jár Indiában. 1979-ben járt először ebben az országban és azóta most hatodszor.
Értelemszerűen jön a kérdés:
 És milyen változásokat lát azóta?

– Az emberek szemében és a viselkedésében semmit, a kompjuterizáltság és a technikai fejlődés viszont látványos. - Azt mondja, hogy India szerinte olyan, mint egy "szivacs". Mindent magába szív, aztán ami nem tetszik neki, azt kiköpi. Megtartotta pl. az angolok bürokráciáját és vasútját, de számos civilizációs dolgot elvetett.

Még mesél egy kicsit az észak-angol Pennines hegyláncról  ez a hely arra emlékezteti. Aztán abban a reményben, hogy még összefutunk elbúcsúzunk.

20120223_SaraswatiTemple_04_500.JPGŐk sem.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.